Home » News » Garanties

Garanties

by Dilana van der Bend

Garanties

Op een product kunt u 2 garanties hebben: een wettelijke garantie en een fabrieksgarantie (extra garantie). In sommige gevallen kunt u ook garantie bijkopen.

Wettelijke garantie

Een wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Bij een defect product heeft u recht op reparatie of een nieuw product. Als het
product binnen 6 maanden na aanschaf kapot gaat, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Na 6 maanden moet u bewijzen dat het niet uw schuld is.

Fabrieksgarantie

Een fabrieksgarantie is een garantie van de verkoper of fabrikant. Een afgegeven fabrieksgarantie is meestal voor een beperkte duur (1 of 2 jaar). Als het product
binnen de garantieperiode kapot gaat, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Na de garantieperiode moet u bewijzen dat het niet uw schuld is. Omdat u met de
fabrikant geen overeenkomst heeft gesloten, kan de fabrieksgarantie allerlei beperkingen hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u arbeidsloon of
onderzoekskosten moet betalen als een product met garantie moet worden gerepareerd.

Garantie bijkopen: serviceverzekering

Soms kunt u bij een product extra garantie kopen. Dit is vaak in de vorm van een serviceverzekering. Bij het kopen van extra garantie is het verstandig om na te
gaan of deze garantie u extra voordelen biedt. De serviceverzekering biedt misschien niet veel meer dan u als koper al aan wettelijke rechten heeft.

Na de garantieperiode

Als u na de garantieperiode wilt dat de verkoper zorgt voor reparatie moet u aannemelijk maken dat het product niet door uw schuld kapot is. U heeft dan meestal nog
steeds recht op reparatie of een nieuw product. Een product moet voldoen aan de verwachtingen die u redelijkerwijs aan het product mag stellen. U heeft namelijk
ook zonder garantie of na het verstrijken van de garantietermijn recht op een goed product.

Defect product

De verkoper is verantwoordelijk voor het leveren van een goed product. Als er iets mis is met het product, kunt u teruggaan naar de winkel voor reparatie of een nieuw product.

Klacht voorleggen aan de verkoper

Bij een defect product moet u eerst proberen een oplossing te vinden met de verkoper. Als u mondeling niet tot een oplossing komt, kunt u schriftelijk uw
klacht voorleggen.

Eerste 6 maanden voordeel van bewijs

De eerste 6 maanden na aankoop heeft u het voordeel van bewijs. Dit houdt in dat de verkoper moet aantonen dat het gebrek door uw schuld is ontstaan. Na 6 maanden moet u bewijzen
dat het gebrek niet door uw schuld is ontstaan. Dat bewijsvoordeel geldt ook gedurende een garantieperiode

Ontbinden koopovereenkomst

Als de verkoper het probleem niet wil oplossen of u heeft het product meerdere malen laten repareren, kunt u overwegen om de koopovereenkomst te ontbinden. Ontbinding van de
koopovereenkomst moet u schriftelijk laten weten aan de verkoper.

Onenigheid met de verkoper

Als u het niet eens wordt met de verkoper kunt u ook contact opnemen met De Geschillencommissie. De Geschillencommissie faciliteert
een onafhankelijke groep geschillencommissies voor consumenten en bedrijven. De
Geschillencommissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. De
Geschillencommissie kan u alleen helpen als de verkoper bij een commissie is
aangesloten anders kunt u zich wenden tot Noorland Juristen.